5.6.04

Farvel til India

Vel igjennom innsjekking, immigration og toll paa Chennai International Airport har jeg 35 rupier til overs og noen minutter aa slaa ihjel foer jeg maa melde meg ved gaten. Ergo, jeg har tid til aa spytte ut noen svaert ureflekterte refleksjoner over indiaturen foer jeg fortesetter til Sri Lanka.

Aller foerst en liten oppdatering:
I forrige innlegg avsluttet jeg optimistisk med at karmaregnskapet naa nok er i balanse. Vel, den gang ei. Etter en snartur innom Puri ankom jeg Chennai i gaar kveld og sjekket mail for foerste gang paa et par dager. En kryptisk mail fra VISA ga meg bange anelser og da jeg sjekket paa nettbanken gikk det kaldt nedover ryggen paa meg. Kontoen sto 14500,- i minus. En rask sjekk av siste bevegelser viste at noen har misbrukt det foerste kortet jeg mistet og meldte stjaalet. Den 2. og 3. Juni var det gjort 8 transaksjoner som tappet kontoen for totalt 27000,- kroner! Sagaen fortsetter.

En telefon senere er jeg imidlertid litt roligere igjen. DNBNor ser ut til aa legge seg rimelig flate og sier det skal vaere en relativt grei sak for meg aa faa erstattet tapet (bank i bordet).

Har hatt SMS-kontakt med Amund som i dag tidlig kom fram til Colombo og er innlosjert paa hotell der. Regner med aa vaere framme selv ca kl 14, norsk tid.

Etter alt det som har skjedd den siste maaneden kan jeg ikke med haanda paa hjertet si at jeg er fryktelig lei meg for aa dra videre. 4 1/2 maanedes reising i India kan vaere en temmelig intens affaere, saerlig naar ting gaar i staa. Men paa lokaltoget fra Chennai sentrum ut til flyplassen i dag tidlig slo det meg at jeg var spent paa hvordan det ville bli aa reise i Sri Lanka. Eventyret og spenningen ved selve reisingen i India er mye mindre enn det var den foerste tida (med unntak av det kicket jeg naa faar av aa sjekke hvorvidt jeg fortsatt er i besittelse av lommeboka). Inntrykkene treffer ikke saa hardt lenger og det er i grunnen ganske trist. Slik var det da ogsaa sist, men jeg hadde ikke foer satt meg paa flyet hjem til Norge foer jeg begynte aa planlegge neste tur. Jeg er sikker paa at jeg ikke er ferdig med India enda.

Det er det.. tiden og rupiene er ute. Neste gang dere hoerer fra meg er det fra Sri Lanka.

/haakon/i/chennai/

No comments: